Ако сте сред меломаните, които освен да слушат любими песни, се вълнуват и от рейтинги на различните стилове, няма как да не ви е направило впечатление, че все по-често в медийното пространство се появяват информации за това кой от жанровете е позициониран най-добре според фенските пристрастия. И все по-често за база при сравняването се използват броя гледания на клиповете в сайтовете за видео споделяния.
Тези дни „Стандарт“ публикува своеобразен анализ, направен от Павел Иванов, в който се твърди, че чалгата вече е в историята. Предлагаме на вниманието ви статията, поместена в изданието, а вие ще прецените дали да се съгласите с написаното и доколко отговаря на действителността.
На младите тотално им писна да гледат засукани силиконени мадами, които се возят в баровски коли, препечени от солариум, с визия на проститутки, които в същото време пеят за любов. Не че новата мода в музиката е особено интелигентна – детронаторите на чалгата са: 100 Кила, Криско и Лора Караджова. Въпреки че качествата им също пораждат съмнения, все пак са малко по-добре от идолите на 00′-те, когато пайнер стилът здраво се бе вкопчил във вкуса на младите“ – пише изданието.
Най-слушаните песни в Youtube са сравнително вярна илюстрация за предпочитанията на тийнейджърите, тъй като именно те ползват най-често сайта за споделяне на видеоклипове. Съдейки от класацията на 10-те най-слушани български песни в мрежата, няма как да не се открие сходство, модел и нова формула за хит. Която е тежкарски текст с тежнения към тъпизми, редуване между рап и мелодичен вокал, както и изчистен саунд с добре запомнящи се мотиви. Еротиката разбира се присъства и правилото „сексът продава“ е спазено на макс. Разликата обаче е, че нещата все са малко по-фини – силиконите са аут, както и „класа“-та на мутреса, която фолк посланичките излъчваха с години.
Тотален първенец в Youtube е видеото със 7 милиона гледания на 100 Кила – „Аз съм 6“. След дълги години, прекарани в ъндърграунд ситуация, в която имаше определен брой заклети фенове, но пък липсва комерсиален възход, 100 кила направи пробив именно по втория параграф. Варненецът с дрезгав глас и проблемно „р“ е откритие на Мишо Шамара и за година-две изведнъж стана любимец на тийнейджърите с добра стратегия – намали агресията, от хейтър стана ироник, влезе в точните дуети в точното място и бързо бе коронясан за идол на младите. Явор не крие, че е работил като продавач на сладолед, царевица и гевреци на плажа. Сега обаче е един от най-добре платените хедлайнери по клубовете и винаги пълни баровете.
Криско, който редовно отнася по някое словесно кроше от Фънки в „Музикална академия“, пък изобщо няма основания за притеснение, че не е корифей на пеенето. Парчетата му са с по няколко милиона гледания в Youtube и отдавна са легнали на сърцето на младите. Стратегията му е купонджийско рапиране, с лежерен веселяшки текст, идеален за тийнпарти. Неговата „Министърът на веселието“ с Лора Караджова оглася дискотеките и се радва на над 4 милиона гледания в „тубата“. А самата Лора, която също отнесе бая критики в „Музикална академия“, е отговорникът по еротиката в новите рап-денс хитове, които се харесват на младите. Ексгаджето на Део се отрака доста с годините и вече е истинска професионалистка, щом стане дума за доставяне на неизбежното сексизлъчване в клиповете.
Графа пък е предрешен в топ 3 с „Дим да ме няма“, която стана мотив номер 1 на миналото лято. С помощта на рапъра Бобо и Печенката Влади Ампов заговори езика на младите и едноименната фраза от парчето бързо-бързо се внедри във всяка тийнейджърска глава.
Единствено Анелия и Преслава успяват донякъде да запазят попфолк влиянието сред подрастващите с два хита – „Искам те, полудявам“ и „Повече от всичко“.
Последните в топ 10 са „Ъпсурт“ и едновремешният им хит „Звездата“ с малко над два милиона гледания. Група, чието качество на рапа многократно минава Криско и 100 кила. Хазарта и компания бяха от малкото изпълнители, които успяваха да вкарат младите в правата вяра през 90-те и 00-те. Вече са на системата „По песен на година – стига им“, както сам заявява Ицо в „Мрън-мрън“. Но пък приносът им за сегашната ситуация, в която рапът надделява над чалгата, е огромен – в крайна сметка Криско, Бобо и останалите тийнидоли имитират, макар и зле, именно „Ъпсурт“.
Разбира се, очакван въпрос е къде са всички останали – „Сигнал“, „Щурците“, ФСБ също естрадните корифеи Лили Иванова, Васко Кеца и пр. или пък дори вездесъщият Слави Трифонов. В Youtube гореизброените се движат между 100 000 и 800 000 на хит. Не заради друго, ами заради това че феновете им далеч не са толкова активни в сайта, колкото тийнейджърите, които слушат там своите любимци. Сходството с Джъстин Бийбър е същото – стотици милиони гледания на канадското момченце в сравнение са макс 30-40 милиона цъквания за вечни парчета на „Битълс“, „Флойд“, „Нирвана“, „Цепелин“. Така че наблюденията на Youtube търсачката са представителни само и единствено за вкусовете на младите. Които, както отбелязахме, са минали от много лошо към не чак толкова лошо, което пък комай е хубаво.
БГ песните в Youtube по гледаемост
1. 100 Кила „Аз съм 6“ – 6 797 543
2. 100 Кила и Лора Караджова „Цяла нощ“ – 5 882 875
3. Графа, Бобо и Печенката – „Дим да ме няма“ – 4 697 096
4. Бат Венци, Гуудслав, Буч и 100 Кила – „Кради, кради“ – 4 228 032
5. Криско ft. Бобо & Лора Караджова – „Министърът на веселието“ – 4 166 047
6. Михаела Филева и Венци – „Опасно близки“ – 3 286 414
7. Ангел, Мойсей и Криско – „Кой ден станахме“ – 2 889 932
8. Анелия – „Искам те, полудявам“ – 2 820 530
9. Кристо & Лора Караджова – „Повече от всичко“ – 2 458 778
10. „Ъпсурт“ – „Звездата“ – 2 151 452
ИЗТОЧНИК: standartnews.com
Последвайте ни за актуални новини в Google News










