Инж. Митко Димитров основава фирма „Пайнер” през 1990 г. През 2001-ва Императора на фолка създава и телевизия „Планета”. Често бива представян в публичното пространство като безкомпромисен и стриктен човек, който държи продуцираните в музикалната му компания звезди твърде изкъсо. По повод 28-та годишнина от създаването на продуцентската си компания, в интервю за “ШОУ” той разкрива интересни подробности от работата си.
– 28 години в бизнеса не са малко, инж. Димитров! И са добър старт за нашия разговор!
– Така е, факт. Скоро чествахме тази годишнина. Помня още по социалистическо време работехме по т.нар. 56-то постановление (според документите Указ 56-ти, който законодателно поощрява частния бизнес в страната, е издаден на 9-ти януари 1989-та, а правилникът за неговото прилагане е приет на 15 февруари. Той е елемент от радикалните промени, започнати от Тодор Живков, б.а.). Година и половина имаше определени условия, с които трябваше да се съобразяваме. Но към днешна дата стана така, че има хора, с които работим вече почти 30 години, което е рядко срещано. Още навремето се харесваше сватбарската музика, оркестрите, а ние още тогава имахме собствена продукция, правехме записи. И когато някой от музикантите нещо сбърка, започвахме всичко отначало. Интересни ситуации, които няма да забравя.
– Малцина знаят за вас, че всъщност сте рокаджия…
– О, дааа, безспорен! Аз съм си рокаджия, каквито са и приятелите ми. Още през 90-та година започнахме в рока с изключителен ентусиазъм. Направихме доста записи на рок парчета, които обаче, за съжаление тогава нямаха този пазарен успех. Наложиха се сватбарските оркестри, появи се оркестър „Димитровград”, поп фолк звученето, шлагерната музика, Хисарския поп и така тръгнаха нещата. В онова време много се слушаше и Мустафа Чаушев с турските кавъри – беше сензация. Бяха и времена, в които все още го нямаше Закона за авторско право и всеки можеше да ти открадне правата.
– Това е възможно и сега, нищо че имаме Закон за авторско право?!
– Уви, да. Пак е същото, но поне вече имаме някаква законова защита.
– Да поговорим малко за лицата на вашата компания. Например за Андреа, която отправи към вас серия от нападки и обвинения.
– За мен това е болно въображение. Нейните обвинения и упреци са толкова неоснователни, а и нямат никаква логика. Да не говорим, че изобщо не съм се и интересувал от нейното развитие след като напусна фирмата. Винаги съм следвал принципа да гледам в собственото си канче, а не кой какво прави и приказва отстрани. Защото докато гледаме кой какво прави, накрая не виждаме ние какво да правим! Просто не желая да влизам в тази тема и да й отговарям. Няма смисъл. Замълчах в името на хубавите и успешни години, които сме имали заедно. Дори и само заради това си заслужава всичко да се прости.
– Андреа не е единствената изпълнителка, с която се разделяте през годините досега. В този списък попадат още Рени, Деси Слава…
– Всички наши изпълнители, с които сме се разделяли по някаква причина, не разбират нещо много елементарно – че плюейки по фирмата, всъщност дискредитират себе си. Поднасят упреци там, където довчера са яли. Така обиждат най-вече себе си! И би било логично за онзи, който ще прочете тези упреци и обиди, да си зададе въпроса: „Ами защо сте стояли толкова време, след като е толкова лошо?” С всички изпълнители сме имали добри години, проблемът е, че никой не търси вината в себе си. И ми е интересно защо, когато хулят фирмата, не видят и собствените си слабости, довели до подобен развой?! Но има и още нещо, което много им пречи – манията за величие! Звездоманията, която заслепява истината и реалността. Деси Слава е един пример, защото с нея се разделихме точно в годините, когато тя беше на върха. След това се пробва къде ли не по света – и в Испания, и в Америка, направи дори телевизия, но въпреки изключителния си талант, не можа да направи самостоятелно развитие. Талантът се изразява най-добре, когато е продуциран във фирмата и след това закономерно се разгръща и потенциала на изпълнителя. Доказахме това, след като Деси Слава се върна обратно в „Пайнер”. Да е жива и здрава, тя е една от най-успешните ни изпълнителки. Колкото до Рени – докато бяхме заедно, имахме големите успехи, но тя не пожела да види своите слабости, все търсеше причината във фирмата.
– Ами Камелия?! Видяхме я в много роли – на тв водещ, на жури в музикални формати, с които се справя доста добре?!
– Истината е, че аз даже избягвам да гледам телевизия. Но Камелия нека се изявява. Няма я в телевизия Планета”, затова трябва да има друга, в която да го прави. Тя обаче има едно предимство пред много други изпълнители – умее да си прави винаги много добре участията и е атрактивна. Много други не го правят, разчитат само на рекламата.
– Какво се случва с Ивана и Глория, които безспорно са емблематични имена в „Пайнер”?
– И двете са се доказали многократно във времето и днес продължават да са на изключително ниво. Ивана е била 6-7 години на върха в музикалната индустрия с хитовете си. Песните й и до днес продължават да се пеят в България, да зареждат с настроение. Изключително важно е какъв подход влагаш в бизнеса. Винаги сме имали спорове с изпълнителите за типа песни, защото те имат усет, разбират детайлите, но аз пък умея правилно да определям емоционалната същност на съответното парче.
– Казахте за Ивана. А за Глория?
– Глория също има силни хитове, емблематични в творческия си актив, които генерират енергия и актуалност за нея и до ден-днешен. Да не говорим, че и в момента е в прекрасна форма. Изглежда като 20-годишна! И се гордеем с нея и с тази визия.
– Мисля, че се конкурира успешно с дъщеря си Симона!
– (смее се) добро сравнение, да. Двете са като сестри.
– А имате ли желание да продуцирате в бъдеще Симона Загорова, ако и тя е съгласна? Тя показва убедително какво може в музикално отношение!
– Симона се ориентира и развива в поп музиката, а ние сме повече в посока масова музика. Не, че нямаме и такъв тип парчета, но като че ли тази вълна се измени. Вече не робуваме на стилове. Има песни с емоция, които грабват от първо чуване и такива, които не забелязваш.
– Има ли в момента конфликти между определени ваши певици, защото от време на време се тиражират такъв тип информации? Последно се твърдеше така за Преслава и Галена.
– Чак конфликти не мисля. По-скоро това се раздухва прекалено в медиите, а нещата съвсем не са такива в действителност. Някои журналисти пресоляват малко манджата, както се казва (усмихва се). Ако разбера за съществуващ спор, правя следното – събирам ги и им обяснявам, че трябва да гледат в мащаб, не в незначителни детайли. Важна е музиката, успехите, а не кой копирал обувките или роклята на другия.
– Прибягвали ли сте до глоби в такива моменти – дисциплинарни по характер?
– Избягваме такива методи, по-скоро разчитаме на здравия разум и самосъзнание. Въпреки че за съжаление понякога, когато се генерира голямо напрежение, разумът изчезва и се говори емоционално, дори неразумно.
– От какво е продиктуван този спад, който се получи в участията и проектите на Райна?
– Спадове обикновено са следствие от избора на не най-подходящата песен. Но те са моментни и се компенсират със следващ по-подходящ избор. Райна отделя много голямо внимание на фолклорния си репертоар и може би това подхрани подобни слухове. Но Райна постигна значителен успех – песента и с МФГ „Годлево” „Тежко мина младостта” има над 5 милиона гледания, което е уникален резултат за фолклорна песен. В началото на годината тя издаде и четвъртия си фолклорен албум.
– А не се ли подрива усещането за доверие у вас, когато разберете, че определени ваши изпълнители работят и на така наречения „черен пазар”?
– Не е приятно, не е и коректно. Затова имаме и наказания. Оттам нататък той или тя трябва да си направи сметката. Алтернативите са две – или приключваме договора, ако той не е изгоден така, или изпълнителят влиза в час, и се примирява с това, което е. Рекламата, която фирмата прави на всеки един, не определя участията и актуалността му. Останалото е въпрос на мислене.
Цялото интервю на Анелия ПОПОВА за “ШОУ” може да прочетете тук!
Последвайте ни за актуални новини в Google News