Дани Милев: Продуцентите нямат полза някой изпълнител да се развие до степен, в която сам да може да определя правилата
България е рай на пиратството, казва музикантът
Дани Милев прави своеобразна дисекция на музикалната индустрия. Причината – той влага сърце и душа във всичко, което прави на този фронт. Не търси комерса, но и не го упреква. Под мотото „разни хора, разни идеали“ той твори без предварителна сметка колко кеш би прибрал от дадено парче.
Залага единствено на емоцията, вдъхновила го за конкретното произведение. В същото време се движи на музикална вълна от десетилетия, в архива си от призове има няколко отличия от „Бургас и морето“, а професионалният път го отвежда и до голямата сцена на „Евровизия“, където работи заедно с Мариана Попова по Let Me Cry, представила страната ни през 2006 г. Днес двамата отново обединяват сили, този път за цял албум на изпълнителката на „Аз съм любов“.
„Мариана сега влиза в един много личен етап от живота си, което диктува в известна степен и високото ниво на емоционалност в новите песни“, обясни пред „Монитор“ Милев по повод съвместното си творчество с Попова, която заедно с годеника си Веселин Плачков очакват дъщеричка този октомври.
Авторът на „Сънувам те“ е категоричен, че българската музика трябва да се поощрява затова е и сред хората, които открито лобират за установяването на минимален процент песни родно производство, които следва да звучат в медиите у нас.
„Факт е, че България е рай на пиратството. Макар да има известен напредък през последните години в тази посока, проблемът далеч не е преодолян. Хората просто не искат да плащат, особено когато става дума за нещо нематериално. Трябва да се култивира у тях мисълта, че когато ползваш – плащаш“ – коментира той от позицията си на член на контролния съвет на сдружението за колективно управление на сродни права в музиката „Профон“.
Категоричен е, че сред основните проблеми в бранша е фактът, че немалко организатори на концерти и дори медии искат от музикантите да отстъпват правата си.
„Дори в съседни страни щях да съм по-добре финансово обезпечен“, огорчено признава Дани, но въпреки това е категоричен, че няма намерение да емигрира. „Оцених колко много работа се изисква, за да се съберат и разпределят възнагражденията от правата на музикантите, едва когато се сблъсках с това на терен в „Профон“. Затова съм изключително благодарен на Калин Вельов, че преди десетина години буквално ме хвана за ръка и ме заведе. Тогава имаше много нерегистрирани песни, на които изпълнителите, музикантите не бяха известни. Видях, че мои песни фигурират в този списък, т.нар. черна кутия, и седнах и описах и имената на други колеги, които реално заслужават тези отчисления за труда си“, спомня си Милев.
В ежедневната си работа той не изпитва особени симпатии към безцелното нареждане на рими. С две ръце обаче би се съгласил да работи и върху арендби проекти – единствено ако емоцията е водеща, а песента не се крои само в смисъла на продукция, тоест „всяко чудо за три дни“.
„Така е и на световната сцена. Продуцентите нямат голяма полза от това някой изпълнител да се развие до степен, в която сам да може да определя правилата. Затова и все по-често ставаме свидетели на песните еднодневки“, казва Милев. С арендби звучене ще бъде един от следващите проекти, по които работи заедно с Неделяна Христова, която феновете на „Оркестър без име“ вероятно помнят в ролята на Рени в едноименния мюзикъл от миналия ноември.
За факта, че Дани Милев приема музиката освен като начин на развлечение, а и като мисия, говори и контраударът, който готви на скандалното парче „Табу“, в което фолкпевицата Антонина цитира Никола Вапцаров. Припомняме, че в края на миналия месец изпълнителката потърси слава, облизвайки пръст на фона на стихотворението „Прощално“. „В отговор на това заедно с Нона Йотова ще съберем нейни стихове по класици в книга, към която ще върви и диск с песни по тях. Започваме работа всеки момент“, разкри Милев, който вече се готви и за поредното си участие в „Бургас и морето“.
Преди броени дни получих зелена светлина за проекта ни със Светльо Лобошки – „Песен на любовта“. Историята й е всъщност много интересна. Преди 3-4 години той ми се обади и ме попита дали пея песни на други композитори. Аз написах текста, той – музиката. Тогава обаче ме поканиха да съм член на журито. На следващата година той беше сред оценяващите. Миналата година заради ангажиментите ми около „ВИП Брадър“ не успяхме да я представим на софийския конкурс и така… пътят на песента до „Бургас и морето“ се оказа доста дълъг върна лентата назад най-добрият икономист сред музикантите у нас. И както му подражава, признава и за „Песен за любовта“, че водеща е отново емоцията.
Източник: „Монитор“
Последвайте ни за актуални новини в Google News